KENAPA KENA BELI EMAS DAN KENAPA EMAS HARIMAU MINT?

 

# 1 –Duit Ringgit Malaysia Jatuh
Bagi yang rasa rugi, saya nak ajak sahabat berfikir, adakah simpan duit kertas tu lebih selamat? Kalau tak beli emas, duit kita terbiar dalam bentuk duit kertas. Maka kita akan berhadapan dengan RISIKO YANG LEBIH BESAR, antaranya duit Ringgit Malaysia jatuh! Ringgit Malaysia pernah jatuh hingga 50% setahun! Ianya tak pernah berlaku kepada emas – dalam sejarah 30 tahun harga emas.

Kalau ringgit jatuh, apa yang masih tinggal kepada kita? Yang tinggal hanya kertas yang tak ada nilai sebenar padanya. Ia cuma keping-kepingan kertas yang ditulis nombor padanya. Nilai duit kertas bukan terletak pada kertasnya, tapi ia bergantung sejauhmana kekukuhan ekonomi dan politik negara. Ia sentiasa berubah-ubah.
Kalaupun duit simpanan kita masih kekal dengan nombor “RM10,000″ ketika ringgit jatuh 50%, tapi kuasa belinya dah tinggal separuh. Harga barang keperluan naik mendadak (terutamanya barangan import), kos ke luar negara melambung tinggi, dan orang luar boleh beli kekayaan kita dengan separuh harga! Waktu duit kita jatuh merudum tahun 1997 dulu, barulah Perdana Menteri Tun Mahathir sedar, duit kertas tak adil untuk digunakan sebagai dagangan antarabangsa. Ia boleh dimanipulasi dan dispekulasi. Beliau mula bercakap tentang dinar emas. Daripada rentetan itulah BNM keluarkan syiling emas pertama negara iaitu Kijang Emas.

Ringgit Terus Merosot Jangka Panjang
Kalau sahabat perhati, sebenarnya Ringgit Malaysia terus merosot dalam jangka panjang. Semasa tahun 1997 dulu, untuk dapat USD1, kita cuma perlu membayar RM2.50, tapi sekarang kita perlu bayar RM3.80! (7 July 2015). Duit kita merosot 34% berbanding USD. Kalau nak ke Singapore, dulu kita cuma perlu membayar RM1.80 untuk dapat SGD1, tapi sekarang kita perlu membayar RM2.82! Duit kita merosot 36% berbanding duit Singapore.

Kesan kemerosotan kuasa beli duit ringgit kepada usahawan.
Jadi adakah selamat kalau simpan duit kertas? Duit kertas hakikatnya jauh lebih berisiko berbanding penurunan harga emas.

1 SGD 1 USD

 

# 2 – Keruntuhan Nilai Matawang Negara
Dan jangan lupa, negara kita pernah berhadapan dengan keruntuhan nilai matawang. Duit Pisang zaman Jepun yang pernah digunakan sebagai matawang rasmi di negara kita pada zaman dulu, hari ni dah tak laku. Ia hanya layak dibuang di umbi pisang sahaja kata YB Dato Husam Musa. YB Husam pernah menceritakan bagaimana bapa mentuanya pernah jatuh dari ‘jutawan’ menjadi ‘kosongwan’ bila duit tu tak laku. Dan itulah antara inspirasi kenapa Kerajaan Negeri Kelantan memperkenalkan dinar emas pada tahun 2006.

Matawang rasmi negara ketika penjajahan Jepun hilang nilai 100%

Kekadang kita fikir perkara tu tak logik berlaku sebab ia tak pernah berlaku di zaman kita. Ia cuma berlaku di zaman datuk nenek kita. Tapi dalam sejarah, banyak matawang jadi tak laku bila berlaku ketidakstabilan ekonomi dan politik. Bila negara tak stabil (seperti banyak belaku di negara-negara Arab sekarang), mereka terpaksa simpan US Dollar ataupun simpan emas untuk selamatkan kekayaan mereka. Bulan lepas, ada seorang perempuan yang suaminya orang Yaman beli emas yang banyak dari saya sebab negara Yaman tak stabil sekarang. Mereka terpaksa selamatkan kekayaan mereka kepada emas!
Jadi adakah selamat kalau simpan duit kertas? Kalau nak dikirakan risiko, duit kertas hakikatnya jauh lebih berisiko berbanding penurunan harga emas.

11659395_10207594841169673_8519565127404270027_n

 

 

# 3 – Keruntuhan Sistem Matawang
Dalam worst case scenario, kita berhadapan dengan risiko sistem matawang itu sendiri yang runtuh. Dalam sejarah wang fiat (termasuk wang kertas), ianya pasti berakhir dengan duit tu tak laku sebab orang hilang kepercayaan bila kerajaan mencetak wang secara berlebihan. Dalam sejarah, sesuatu kerajaan mula ‘mencetak duit’ secara berlebihan bila menanggung hutang yang banyak terutamanya bila terpaksa membiayaai kos peperangan. Dan itulah yang dibuat oleh US sekarang!

Apa kaitan duit Malaysia dengan US?

Duit Malaysia dan duit-duit negara lain di dunia ialah duit terbitan US Dollar. Duit kertas yang dicetak hari ni dah tak ada kena mengena lagi dengan emas. Kalau duit US Dollar runtuh, seluruh dunia akan runtuh sebab rizab terbesar negara kita (dan kebanyakkan negara lain di dunai) ialah foreign currency (iaitu US Dollar). US adalah penyimpan emas terbesar dunia, tapi US suruh negara-negara lain simpan kertas US Dollar untuk dagangan antarabangsa. US tukarkan kertas hijau mereka dengan kekayaan kita. Kita pula hulurkan kekayaan kita untuk dapatkan kertas hijau US! Mana-mana negara cuba ubah dasar ini, US Marine (tentera) akan ‘turun’ kata Sheikh Imran Hosein. Dan itulah apa yang berlaku kepada Iraq dan Libya yang ramai orang tak tahu!

Matawang US Dollar menyusut disebabkan ia dimanipulasi i.e. dicetak berlebihan.
Jadi adakah benar-benar selamat kalau simpan duit kertas? Kalau nak dikirakan risiko, duit kertas hakikatnya jauh lebih berisiko berbanding penurunan harga emas.

Mari baca artikel kami yang terkini berkenaan hutang negara Greece yang menyebabkan kejatuhan ekonomi mereka akibat penggunaan wang kertas yang mudah di manipulasi DISINI.

 

# 4 – Kuasa Beli Susut Dimakan Inflasi
Risiko pertama, kedua dan ketiga mungkin kita rasa ianya mustahil berlaku kepada kita. Ia cuma berlaku kepada orang lain dan kepada orang di zaman lain. Bukan tempat kita, dan bukan zaman kita. Tapi yang pasti berlaku kepada kita ialah kuasa beli kita merosot dari tahun ke tahun di makan inflasi!

Kekadang kita sedih dengar cerita ibubapa kita dulu bawa duit ke sekolah tak sampai 10 sen hari, sedangkan zaman kita bersekolah, kita bawa RM1.00 sehari. Tapi jangan lupa, duit 10 sen zaman ibubapa kita dulu cukup untuk mereka makan kenyang waktu itu! Ia tak sama dengan duit 10 sen yang anak-anak kita campak merata-rata sekarang. 10 sen zaman sekarang memanglah kecil sebab RM1.00 hari ni dah tak mampu beli walaupun sebungkus nasi!

1 dinar emas mampu beli seekor kambing sejak 1,400 tahun lalu hingga sekarang.

Jadi kalau simpan duit dalam Tabung Haji atau ASB, dividen 5% – 8% tu sebenarnya sekadar cukup untuk cover inflasi jer. Kalau kita belanjakan duit dividen tu, kita sebenarnya semakin miskin walaupun nilai pokok tu tak disentuh. Jadi duit dividen tu tak wajar disentuh sebab ia bukan menambahkan kekayaan kita, tapi ia cuma untuk cover inflasi sahaja. Itupun mungkin tak cukup bila diambil kira dengan kenaikan kos sara hidup sebenar yang mencecah 10% – 15% setahun!

Jadi adakah selamat kalau simpan duit kertas? Kalau nak dikirakan risiko, duit kertas hakikatnya juga berisiko, tapi kita tak sedar sebab psyco dengan nombor-nombor.

 

Boleh rujuk artikel kami sebelum ini DISINI

2

 

# 5 – Simpanan Bocor Dek Desakan Emosi
Semua faktor no. 1, no. 2, no. 3 dan no. 4, itu semua faktor luaran. Sebenarnya ramai orang susah nak kaya bukan disebabkan faktor luaran, tapi faktor dalaman iaitu tentang disiplin menyimpan. Ia bukan faktor ekonomi, tapi faktor psikologi. Tak ada orang jatuh miskin dengan menyimpan emas, tapi ramai orang jatuh miskin sebab boros berbelanja, terjebak skim cepat kaya, dan juga, duit lebur sebab orang lain tak bayar hutang yang kita pinjamkan! Ini semua penyakit yang melekat dengan duit kertas.

Orang simpan emas, mereka tak ada penyakit-penyakit ni sebab faktor psikologi. Orang simpan emas, mereka melekat perangai orang kaya-kaya. Dalam kepala mereka ialah simpan, simpan, dan simpan. Mereka seronok dengan menyimpan koleksi-koleksi emas mereka. Emas tu sangat cantik. Naluri manusia memang sukakan emas dari dulu sampai kiamat hingga Allah gambarkan, antara ganjaran-ganjaran di Syurga ialah emas. Jadi, nak jual rasa sayang. Kalau nak pakai duit, mereka akan cari duit lain. Kalau terpaksa jual, mereka akan cari duit untuk beli balik emas-emas tu. Akhir sekali mereka semakin kaya. Itulah pengalaman saya memerhati perangai orang menyimpan emas.

Simpan emas mempunyai kesan emosi suka kumpul harta

 

Bukan Semua Duit Perlu Beli Emas
Simpan duit kertas, kesan psikologinya berbeza. Seronoknya duit kertas bukan pada menyimpan, tapi pada membelanjakannya. Sebab tu bila orang mati, jarang sekali kita dengar mereka ada simpanan tunai yang banyak. Yang ada cuma harta-harta fizikal macam rumah, tanah dan emas. Duit tak boleh bertahan lama sebab secara psikologinya, kita ‘kalah’ dengan duit.

Jadi itulah bezanya simpan emas dengan duit kertas. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan, tapi akhir sekali yang akan ‘menang’ ialah emas! Walaupun begitu, bukan bermaksud kesemua duit dan kekayaan kita perlu disimpan dalam bentuk emas. Duit yang nak digunakan, lebih baik disimpan dalam bentuk tunai di bank (termasuk Tabung Haji). Duit simpanan jangka panjang, lebih baik ditukarkan kepada aset-aset fizikal seperti emas, tanah dan hartanah. Aset-aset begitu terbukti membuatkan kita jadi lebih kaya dalam jangka panjang, insyaAllah.

index

 

Kesimpulan

Mari kita mulakan dengan simpanan emas secara berdisplin. Jadikan simpanan emas sebagai satu ‘habit’ anda. Boleh mulakan dengan kempen 1 bulan 1 gram. Anda tidak akan rugi.

Kenapa HARIMAU MINT GOLD?

Antara kekuatan harimau mint gold

1. KUALITI pembuatan
-Finishing produk tersebut

2. DESIGN
-eksklusif
-cantik
-lain dari yang lain

3. Setiap edisi adalah LIMITED item. Bukan mass production
-Bandingkan harga sebiji kereta Ferrari dengan jenama kereta lain yg berlambak di pasaran
-Lambakan bermaksud ‘mass production’
-Apabila ada lambakan item di pasaran,pelanggan mudah nak dapat. Maka mudah dibuang harga atau tawar menawar

4. Item dibuat untuk tujuan MEMORABILIA .

5. Item dibuat untuk tujuan COKLECTION

6. Design yang DIPATERN kan di MyIpo (Perbadanan Harta Intelek Malaysia)

7. Item yang mempunyai sijil pengesahan ketulinan oleh ‘ASSAYER’ yang diiktiraf

8. Kita punya dalam airtite (CAPSULE). So boleh buka. Boleh test. Boleh belai. Boleh pegang. Boleh rasa dgn tangan

9. Syiling emas 1gram PERTAMA dari Malaysia

Harimau Mint Gold memiliki kesemuanya diatas pada harga TERBAIK.

Item PREMIUM pada harga TERBAIK!!!

RUGI kalau tidak milikinya.

www.harimaumintgold.my
Premium | Exclusive | High Taste | Perceive Value | Limited | Collectable

 

EJEN DISELURUH MALAYSIA DIPERLUKAN

www.harimaumintgold.my
Premium | Exclusive | High Taste | Perceive Value | Limited | Collectable | Protection

11745651_897005387055898_7416301284780751407_n

gold2